min organisation

Publicerad 2012-05-28 07:26:31 i frågor,


Fråga ifrån Molly:

Vilken organisation åkte du med? Är du nöjd med den?


Svar: Jag åker med STS. Jag är jättenöjd med organisationen och hur allt gått hittills. STS är inte den ända organisationen man har, det låter kanske konstigt. STS är min svenska organisation och sedan har jag en amerikansk organisation, CCI. Jag tror man kan få olika uppfattningar om hur STS är som organisation beroende på vilken amerikansk organisation man får. Det är inte jag som väljer vilken utan jag tror det bara är slumpen. Det som är bra med STS är att personerna som jobbar på organisationen är väldigt hjälpsamma och när man ringer vet personen som svarar vem man är. Det känns väldigt bra för då vet man att organisationen har koll på alla deras utbytesstudenter!

Varför jag valde just STS vet jag inte riktigt. Vi hade bara hört gott om STS så därför var det STS som gällde. Efter ansökan var inskickad kom vi på att vi inte ens kollat vad andra organisationer hade att erbjuda.  Men jag ångrar mig inte!! :D

Jag vet inte riktigt vad det kostar att åka som utbytesstudent med STS. Det är en heldel grejer som inte ingår i programavgiften. Men det som är väldigt bra är att flygresan ingår och förhoppningsvis åker man tillsammans med en grupp andra utbytesstudenter plus en vuxen från STS.

På deras hemsida står det att ett år som utbytesstudent 2012-2013 (programavgiften) kostar 72 950kr. Men då ingår inte: läkarbesök, SEVIS-avgift, visum, hälsoundersökning samt eventuell skoluniform, klubbavgifter, försäkring (obligatoriskt och kostar 7550kr), fickpengar (enligt STS kan du räkna med 1500-2000kr/månad men det beror på person till person) m.m. (Jag kollade upp priserna på deras hemsida sts.se idag den 17 september 2011. Är du intresserad att åka tycker jag du ska kontakta STS! Jag kan rekommendera den organisationen!)

Hoppas detta hjälpte lite! :) Fråga om ni vill veta något mer.

 

Kommentarer

Postat av: Molly

Publicerad 2012-05-28 09:54:20

Jo funderar på den organisationen. Men vilken tid på året anmälde du dig till att åka? Jag är inte hundra på att åka än, men isåfall åker jag år 13/14. Tack för svaret!

Postat av: Karin

Publicerad 2012-05-28 14:18:27

Det känns som att det bara är "senior-eleverna" som gör roliga saker, som till exempel prom...

Är det så? Eller finns det mycket för "junior-eleverna" också?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mathilda Eliasson

Är en glad tjej som precis tagit studenten från Polhemsgymnasiet i Göteborg. Gick Teknikprogrammet - Industriell Design. Har ena foten i USA och andra här hemma i Sverige så leta dig bak i arkivet och läs om mitt utbytesår. Älskar mina vänner och min familj men också mycket mer, så som fota, skratta och resa!! Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela